čtvrtek 8. srpna 2013

Moje první Noelanders Trophy


Bonsaistika je bezesporu koníček obohacující a přinášející mnoho radosti. Vzpomínám si, kdy se ke mně dostal první bonsai časopis. Obdivovali jsem umění stvořit z živého materiálu něco tak elegantního. Postupně jsem také poznal, že bonsaistika je koníčkem velmi náročným. Jedná se nejenom o proces učení se stále novým a novým poznatkům, postupům a zručnosti, ale především i o proces učení se trpělivosti a jakési "empatii" k rostlinám a přírodě. Právě tato klíčová schopnost rostlinu "přečíst", nenásilně vyzdvihnout její jedinečnost a vdechnout jí to, co jí dělá bonsaí, je něco, co se nám začátečníkům učí ze studia bonsaiové literatury jen velmi těžce. Měl jsem však to štěstí, že jsem se seznámil s Honzou Bučilem. Ten na své zahradě, která musí u srdce zahřát každého bonsaistu, pořádá workshopy, kde ochotně seznamuje zájemce o studium bonsaistiky s jejími teoretickými i praktickými základy.

Byl to právě Honza, kdo mi nabídl zpestřit si zimní období "dormace bonsaisty" a zúčastnit se v současné době asi nejprestižnější evropské bonsaiové výstavy - Noelanders Trophy, ročníku 2013. Vyrazili jsme autem obklopeni členy jihlavské Tlusté báze vedeni právě jejím kapitánem - Honzou Bučilem. Plán byl vyjet v noci z pátka na sobotu a shlédnout výstavu v sobotu i v neděli. Největší překážkou, kterou musí bonsaiový nadšenec překonat, je bezesporu samotná vzdálenost mezi naší domovinou a belgickým Heusden-Zolderem, kde se výstava koná. Naší jihlavské skupině však zprvu nepřál osud a z důvodu poruchy auta jsme byli nuceni vyrazit o několik hodin později. Toto zpoždění nás tak bohužel připravilo o sobotní program výstavy. Na místo jsme tedy dorazili až v sobotu v podvečer a ubytovali se v útulném hotelu. Zbytek večera jsme strávili debatou nejen o bonsaích v místní hospůdce, při které nemohla chybět ochutnávka vyhlášeného belgického piva.
Na samotnou výstavu jsme tak vyrazili v neděli dopoledne. Výstava se koná ve velmi specifickém prostředí bývalých dolů. Okolní majestátní důlní věže a industriální stavby jí dávají jedinečný nádech již při příjezdu na parkoviště. Před samotným vstupem nás uvítalo několik vystavovatelů, u nichž si návštěvníci mohli zakoupit nejrůznější knihy a časopisy s bonsaiovou tematikou nebo se např. nechat od sympatické Japonky nalákat na poznávací zájezd do Japonska.
Po zakoupení lístků zahrnujících vstup na samotnou exhibici i současně probíhající demonstrace jsme vcházeli do příjemně vytemperované haly s rozlehlým, přesto  přehledně uspořádaným prostorem. Troufnu si říct, že onen první pohled na vystavené bonsaie po projití vstupní brány byl nejenom pro mě, který to zažíval poprvé, ohromující. Jedná se skutečně o velmi vzrušující pocit,náhle se ocitnout v zahradě těch nejkrásnějších bonsaí z celé Evropy. V tu chvíli jsem opravdu musel krotit chtíč odbíhat od jedné rostliny ke druhé. Síla tohoto zážitku a celé výstavy byla umocněna i skutečností, že přístup k jednotlivým exponátům byl prakticky na dotyk a tak se daly prozkoumat do nejmenších detailů. K vidění byly bonsaie i doplňkové rostliny rozličných druhů a stylů, od klasických prezentací až po ty méně tradiční. Vystavovali zde mimo jiné zástupci anglické, španělské, německé, ale i české školy. U každé rostliny byl uveden její druh, majitel, autor misky, původ rostliny a i to, kdo je jejím autorem - kdo rostlinu tvaroval.
Vidět na vlastní oči některé známé rostliny, jejichž příběh a vývoj jsem měl možnost sledovat pouze prostřednictvím literatury, byl skutečně zvláštní a netradiční pocit. Stejně tak potkat se tváří v tvář s některou z ikon evropské bonsaistiky, ať už se samotným Markem Noelandersem, Walterem Pallem anebo např. Davidem Benaventem. Účastníci výstavy se vzájemně zdravili, navazovali nové kontakty a celkově na výstavě panovala přátelská atmosféra. Velmi zajímavé bylo sledovat diskuse zkušenějších bonsaistů. Debatovalo se o alternativním tvarování exponátů a o jejich přednostech, slabinách či budoucích možnostech pěstování a tvarování.
V průběhu celé výstavy probíhal také čirý obchodní ruch. Návštěvníci si zde mohli vybírat z nepřeberného množství kvalitních yamadori a rostlin připravených k dalšímu tvarování, keramiky, nářadí, doplňkových předmětů a vůbec všeho, co s tematikou výstavy souviselo. Spodní prostory výstaviště byly vyhrazeny demonstracím. Zde jsem tak mohl přímo při práci na špičkových rostlinách sledovat různorodě zastoupené bonsaisty z celého světa. Tato dema moderoval velmi poutavým a osobitým způsobem Walter Pall, který nejenom že tlumočil aktuální práci demonstrátorů do anglického a německého jazyka, ale zároveň odpovídal na dotazy přihlížejících a sdílel svoje zkušenosti ohledně pěstování a tvarování bonsaí. Organizačně byla výstava z mého pohledu vůbec skvostná, nikde nevznikaly žádné fronty či snad tlačenice a vše probíhalo velice nenásilně a v poklidu. Finálové výtvory z ukázek tvarování byly vystaveny nedaleko a návštěvníci si je zde mohli opět prohlédnout od nejmenších detailů vydrátování až po práci na mrtvém dřevě. Z demonstrovaných rostlin mě nejvíce zaujal vícekmen borovice, kterou tvaroval španělský mistr Luis Vallejo.
Výstavu jsem navštívil poprvé a mohu říci, že mě skutečně ohromila. Nejenom samotnými rostlinami a velikostí, ale i její celkovou atmosférou. Výstava pro mě začínajícího bonsaistu měla také vysoký motivační dopad. Měl jsem možnost přímo na vlastní oči nahlédnout na to, jak vypadá špičková bonsaistika, a konfrontovat si naše doposud nabyté znalosti s těmi nejzkušenějšími bonsaisty na těch nejkvalitnějších rostlinách. Opouštěli jsme výstavu s pocitem velmi silného zážitku, s pokorou k bonsaiovému umění a s myšlenkou na jaro, jedno z nejkrásnějších období pěstování bonsaí.



Žádné komentáře:

Okomentovat